söndag 16 februari 2014

Mitt liv i Köpenhamn

15.2 2014
Dag 1

Nu är jag här då! Jag har ett trevligt rum på 10m2, nytt telefonabonnemang och ny internetanslutning. Dessutom har jag mat i kylskåpet och redan funnit mitt favorit cafe´. Så har jag också träffat ett antal trevliga typer under dagen som gått. Känslorna har åkt berg och dalbana men trots det har jag åstadkommit en hel del. John Blund har nog redan besökt min lya eftersom jag kämpar med att hålla upp ögonlocken. Jag känner mig tacksam för allt jag får vara med om och för de personer som låter mig uppleva, ni är anledningen till att jag alltid återvänder hem igen.



16.2 2014
Dag 2

 Första natten avklarad. Har varit upp flera gånger och tittat på telefonen och väntat på ett livstecken av något slag. Vaknade imorse då kyrkklockan ringde, trots det somnade jag om och sov till över 9. Bestämde mig för att lyxa till det med gröt till morgonmål, fantastiskt gott blev det. Jag drog på mig varma kläder och gick ut för att utforska staden. Under min orientering påväg till Complete vocal Institute råkade jag gå fel och komma förbi slottet, dessutom i rätt tid eftersom jag fick beskåda en rätt så häftig parad. Efter det hamnade jag in till H&M, ups. Efter ett rätt så förmånligt inköp bestämde jag mig för att åka till Ikea. Det var lättare tänkt än gjort. Som tur lade en kvinnlig vakt märke till att denna unga dam nog var lite lost. Hon förklarade hur jag skulle göra för att komma till Ikea, vilket underlättade min situation. Jag satte mig på tåget och 45 minuter senare anlände jag till Taastrup, vilket var åt ett helt annat väderstrek än jag hade tänkt. Till min förtjusning märkte jag att bussen som skulle ta mig vidare till Ikea redan gått. "Jaha, now what?", tänkte jag . Men jag kunde ju inte vända om nu när jag kommit såhär långt. Så då promenerade jag till Ikea istället, vilket tog mig endast 25 minuter. Väl framme belönade jag mig själv med Ikeas potatismos och köttbullar med lingonsylt, till efterrät blev det pannakotta. Till mitt rum på 10m2 hittade jag några hemtrevliga saker, exempelvis en väggklocka och en matta. Jag köpte också en reflexväst eftersom jag planerar börja jogga lite om kvällarna. Märkte senare att västen kanske kunde ha varit lite större, eftersom jag för ungefär 15 år sedan passerat 12 års åldern...

Hemresan blev... intressant. Hittade några busshållplatser utanför Ikea, chansade och stod och väntade vid en hållplats. Efter en tid fick jag ge mig och testade då hur det skulle vara att stå och se van ut vid en annan hållplats. Som en blixt från en regnig himmel kom en buss, den tog mig till tågstationen. Här hade jag lite problem med att få köpt en tågbiljett från automaten. Tydligen vill danskarna inte ha Nya Zeeländska mynt. Under tågresan tillbaka till stan aktiverade jag mobilens GPS. Smart som jag är hoppade jag av tåget en bit innan planerad avstigning. En vänlig busschaufför förklarade hur jag skulle göra för att ta mig hem. Åkte buss några hundra meter, hoppade av, ställde mig och väntade på nästa buss som aldrig kom. Gick över till andra sidan vägen. Väntade. En buss kom, men det var fel buss. Snälla damen vid ratten berättade att jag skulle över vägen till ytterligare en annan busshållplats. Jag höll just på att tappa hoppet när jag såg min buss komma. Lyckligt hemma igen plockade jag upp mina saker och tänkte att dethär nog var en bra dag!
Köpenhamn är en vacker stad. Människorna trevliga och hjälpsamma. Danska är ett konstigt språk.

Godnatt,
Frida




1 kommentar:

  1. Tur et du hitta heim tibaks! Tu tyks jo klar di bra!! Lycka till! Faster

    SvaraRadera